5 Mei Ourzazate-Zagora De filmstudio en de Hammam

Was ik blij dat ik niet meer aan een drukke straat sliep ? Deze ochtend werd ik al om vijf uur gewekt door de vogels. Ik ging er uit om het raam dicht te doen maar slapen kon ik daarna niet meer. Ik bleef liggen tot half zeven. Daarna nam ik een snelle douche, kleedde me aan en om half acht liep ik naar Sas. Samen gingen we ontbijten. We waren niet de eerste, er waren er meer die vroeg aan het ontbijt zaten. Er was een heerlijk ontbijtbuffet en we namen opnieuw plaats op het terras bij het zwembad waar het `s ochtends om half acht al lekker warm was.

Met nog een paar die ook graag de studio wilden zien stonden we om acht uur precies bij de ingang van de studio. Wat heel leuk was, was dat we een rondleiding kregen over het terrein. De man vertelde heel veel over de verschillende decors en gebouwen. We zagen het vliegtuig uit Jewel of the Nile...

De huizen uit Asterix en Obelix

Sas ging op de foto als echte diva en samen hielden we een "echt" stokkengevecht !

De man die ons de rondleiding gaf zag hier de humor ook wel van in en hij bood aan om ons vast te binden voor de foto.

Hier sta ik dan als slaaf vastgebonden....

Ook zagen we het kasteel van de film die net in première is gegaan " King of heaven"

Verder zagen we de mensen aan het werk die bezig waren met een decor voor een nieuwe film "de tien geboden" . Hier mochten we absoluut geen foto's van nemen. ( Sas is de foto gelukt ? Die wil ik wel hebben hoor voor mijn plakboek !) Voor de ingang van het grote gebouw zijn de twee grote beelden hergebruikt die ooit dienst deden voor de film van Cleopatra .

De rondleiding duurde drie kwartier, net op tijd stonden we weer voor de ingang van het hotel, waar we iets over negenen weg reden. Een paar minuten later stopten we even om water te kopen en te pinnen. Willy vertelde dat het nu steeds warmer werd omdat we steeds zuidelijker gaan. We zagen een bord hangen waar de temperatuur op viel af te lezen. Het bord hing in de schaduw en het was om 9.10u. al 32 graden !

Na de pin/waterstop gingen we de bus weer in en niet veel later stopten we bij de Kasbah van Ourzazate waar we een rondleiding kregen van een plaatselijke gids. Erg interessant.

Sas had nog een heel leuk idee, een groepsfoto in Ourzazate. Deze plaatsnaam spreek je namelijk uit als "waar ze zaten" !!

achter : v.l.n.r. Sas, Truus, Martha,Margit, René, Dorien, Nicol, Shane midden : Willy, Anita, Esther, Mischa onder : Monique, Margo, Wilco,Renate, Marjolein, Kitty, Els, Gloria

Rond half elf gingen we de bus weer in en reden weer een stukje verder voor een koffiestop. Meteen zochten we de schaduw weer op, met deze hitte is die zeer welkom.

Rond half twaalf verlieten we de hoge Atlas en reden we door de anti-Atlas. We reden langs steile afgronden, vaak zonder vangrail. We zagen een autowrak halverwege de berg liggen, daar kreeg je toch wel een beetje de kriebels van. Maar echt druk maakten we ons niet, Mohammed was het duidelijk gewend om hier te rijden en bracht ons veilig naar de volgende stop.

We zagen groepjes palmbomen midden tussen de rotsen staan. Om half één reden we de Draa Vallei binnen. Terwijl vertelde Willy ons wat meer over kamelen. Wij vroegen ons af waarom er steeds over kamelen wordt gesproken in plaats van over de dromedarissen die je in Marokko ziet. Het blijkt dat een Dromedaris ook gewoon tot de kamelen behoort en dus ook die naam mag dragen.

De bulten van de kameel beschermen zijn organen tegen uitdroging, er zit dus geen water in de bulten, iets wat vaak wordt gedacht. Wel slaat de kameel daar zijn voedsel in op. Hij kan zijn lichaam goed op temperatuur houden. De kameel kan zijn nieren uitschakelen, de afvalstoffen komen in de ontlasting terecht. De kameel kan wanneer hij bij een waterbron is 90 liter water drinken waar hij vervolgens twee weken mee kan doen. De prachtige lange wimpers van de kameel beschermen zijn ogen tegen het zand. Ook vertelde Willy dat een kameel harder kan lopen dan een racepaard, iets waar ik later in de woestijn nog wel iets van zal merken.

Om een uur of één stopten we bij een restaurant voor de lunch. Dit keer zaten we binnen. Wat niet erg was, buiten was geen schaduw en binnen was het heerlijk zitten bij het raam waar nog een heerlijk briesje uit kwam.

Rond twee uur vertrekken we weer.In de dorpjes waar we langs rijden lijkt de tijd te hebben stil gestaan. Ezeltjes zijn hier een belangrijk transportmiddel.

Later zien we overal waar we kijken groepjes palmbomen met af en toe wat bloeiende planten tussen de ruige rotsen, heel indrukwekkend.

Een half uur later stoppen we bij een palmoase. Als uit het niets komen er weer jongens aan lopen met dozen dadels, ze lopen heel de weg met ons mee en proberen ze ons te verkopen. Ook beestjes van gevlochten stukken palmblad proberen ze te slijten. We vragen ons af hoe de jongens weten dat hier net een bus toeristen is gestopt.

We maken een wandeling door de oase. Het is heet, de warme wind die er waait brengt ook geen verkoeling. Gelukkig lopen we onder de hoge palmbomen nog wat in de schaduw. Wat ons trouwens ook opvalt is dat hoe zuidelijker we komen, hoe donkerder de mensen. Veel mensen hebben hier een echt zuid-Afrikaans uiterlijk. Om half vier lopen we weer richting bus.

Om vijf uur maken we opnieuw een stop, dit keer bij de beroemde 12e eeuwse bibliotheek van Tamegroute, waar o.a een koran inscriptie te bewonderen is uit 1091. We kregen een rondleiding van een klein streng mannetje. Af en toe wees hij naar een boekenkast en riep "Mathematiek !" liep naar de volgende en riep "Biology" of " Islam" Wanneer iemand durfde te fluisteren wees hij diegene aan en zei streng : "Madame !! Mathematic !!" Achteraf hebben we hier uiteraard hartelijk om moeten lachen.

In de kleine ruimte stonden de zeer oude boeken in gewone boekenkasten, onvoorstelbaar ! Af en toe pakte hij er een boek uit, bladerde het een paar keer door, stof van jaren vloog er af. Deze bibliotheek is ook meteen een koranschool.

Na het bezoek aan de bibliotheek rijden we nog even naar een winkel. Hier krijgen we een korte rondleiding langs allemaal mooie antieke spullen en...

...ook weer een tapijtenshow, met een kopje thee. Het was binnen lekker koel en de thee smaakte lekker. Weer niets gekocht want echt goedkoop was het allemaal niet. Toen we buiten naar de bus wilden lopen bleek dat de winkel tegenover het hotel lag ! De bus stond daar inmiddels al geparkeerd. Binnen in het hotel bleek dat er overal vogeltjes tussen de dakranden zaten. Toen ik in mijn kamer het raam opende vloog er ook bijna een vogel naar binnen. De mensen die mij kennen weten ook dat ik absoluut niet van rondvliegende vogels houd dus ik sloot het raam meteen weer. Ik besloot de airco maar aan te gooien, echt veel koelte gaf dat niet maar het was beter dan niets.

Eerst nam ik een douche, daarna liep ik naar beneden want ik had inmiddels echt trek in een biertje gekregen. Er waren er meer die daar zo over dachten en ook het prachtig gelegen zwembad was erg in trek.

Om acht uur konden we aan tafel. Je kon kiezen tussen verschillende gerechten. Er zaten best lekkere dingen tussen maar wat ik koos was achteraf niet echt bijzonder.

Voor het eten vroeg Willy wie er allemaal mee wilden naar de Hamman. Saskia, Marjolein, Renate, Esther, Nicol, Anita, Dorien, Els, Mischa, Wilco en ik wilden wel. Ook Willy ging mee. Om tien uur bracht de bus ons naar de Hamman die in een hotel verderop zat. Ik wist helemaal niet precies wat ik mij er van voor moest stellen maar ik verheugde me vooral op de massage. Ik hou niet van een sauna dus ik wist ook niet of de hete ruimte me wel zou bevallen en ook het scrubben op mijn licht verbrande schouders leek me niet prettig, maar ik besloot het in ieder geval te proberen.

Voor 100 Dirham per persoon kregen we heel het pakket. De vrouwen waren eerst aan de beurt, de mannen mochten buiten wachten. We hielden ons bikinibroekje aan en gingen in een kring in de hete ruimte zitten. Ook de muren en de matjes waar we opzaten waren erg heet ! Ze gooiden er wel af en toe wat water over heen waardoor het nog net uit te houden was. In het begin waren we best wat giechelig, toen we om beurten werden in gezeept. Later kwamen we niet meer bij toen er hele emmers water over ons heen werden gekiept. We verzopen nog net niet maar we kregen het er wel behoorlijk benauwd van. Daarna werden we gescrubt, dat viel gelukkig mee. Wel kreeg ik op een gegeven moment erg veel last van de hitte, ik had echt even het gevoel dat ik flauw zou vallen. We waren natuurlijk ook met een grote groep waardoor we ruim een uur binnen zijn geweest, eigenlijk te lang. De ruimte was bovendien erg klein waardoor je ook nog eens te weinig zuurstof binnen krijgt.

Esther, Els en ik waren als laatste aan de beurt. De vrouwen waren inmiddels al behoorlijk geïrriteerd geworden, waarschijnlijk duurde het hen ook te lang en ze begrepen ons steeds niet. Els was eerst aan de beurt voor een massage. Toen Els vroeg of ze voorzichtig wilde doen met haar arm, liep ze naar de andere vrouw en ging ze daar tegen te keer, ze begreep duidelijk niet wat Els gezegd had. Toen was ik aan de beurt. Ik moest op de inmiddels al weer kokende vloer gaan liggen, ik gooide er zelf maar eerst een emmertje water over heen. Toen ik op mijn buik lag vouwde ze mijn armen en benen naar achter en trok er hard aan, meteen kreeg ik een knietje van haar in mijn rug, die plek heb ik nog een paar dagen gevoeld. Ik riep hard : " Au Au !! Dat was voor haar de bekende druppel. Ze maakte een gebaar van " laat maar dan !!" en liep duidelijk scheldend weg. Ik was inmiddels ook kwaad. Ik pakte een handdoek, deed mijn bikinitopje aan, griste mijn kleren bij elkaar en liep boos naar buiten. Bij de deur kwam ze nog naar me toe en trok de handdoek uit mijn handen, gelukkig had ik er zelf ook één bij me.

De mannen zaten buiten te wachten, ik riep meteen toen ik buiten kwam : " Dit is echt niet normaal dit is pure mishandeling !!" Later hoorde ik dat de andere meiden hetzelfde naar buiten waren gekomen. Ik weet niet meer wie maar ééntje zei : " Nou dat is lekker zeg en wij moeten nog !" Toen de man die de mannen zou helpen op de deur bonsde kreeg ook hij de wind van voren van de Hamman-vrouwen. Ik was nu echt toe aan een duik in het zwembad, ik liep erheen en zag dat de andere meiden er ook al inlagen. Ik gooide mijn kleding op een stoel en sprong er in. De anderen lagen ook in deuk toen ze mij zo kwaad om de hoek zagen komen.

In het zwembad kwam ik weer helemaal bij, nu het achter de rug was konden we er met zijn allen hartelijk om lachen. We hadden trouwens ook aardig wat bekijks bij dat zwembad. Er zaten heel wat mannen om het zwembad heen te genieten van een drankje, voor hen was het denk ik best vreemd dat om een uur of half twaalf ineens het zwembad vol vrouwen lag. Net schoon van de hamman, lekker in het chloor. Toen we uitgezwommen waren, kleedden we ons een beetje ongemakkelijk om aan de rand van het zwembad en in de WC's. Als afsluiting namen we natuurlijk nog een lekker biertje. Daarna kwamen ook de mannen terug. Zij waren heel wat beter behandeld dan wij en hadden er wel van kunnen genieten.

Om half één namen we een taxi terug naar het hotel. Helaas, de bar was al dicht, maar gelukkig was er nog genoeg bier in onze mini-bars. We spraken dus nog met een klein groepje af bij het zwembad, waar we nog een biertje namen. Daarna pakte ik alvast een rugzak in voor morgen voor de overnachting in de woestijn en het was al weer twee uur toen ik mijn bed in stapte.

De andere dag lees ik in de bus een stukje over "de Hamman" in mijn reisboek. Ik citeer : Daarnaast zijn er masseurs, die afhankelijk van de behoefte ( O ja ??) een lichte massage geven of iets wat meer op een eenzijdige worstelpartij lijkt met bijna benenbrekende kneed en trekpartijen. Dit had ik dus eerder moeten lezen !